MIT tłuszczu 

 

        W każdym rodzaju diety należy używać produktów świeżych, jak najmniej przetworzonych, najlepiej pochodzących ze źródeł     ekologicznych. Choć "bio" czy "eko" to mocne określenie, to mogą to być np. jajka "od babci", warzywa działkowe lub jagody leśne. 

        O diecie LCHF (low carb high fat) mówi się od dawna, lecz nie jest ona zgodna z ogólnym nurtem dietetyczno-medycznym, z uwagi na dużą zawartość tłuszczy, szczególnie nasyconych. Prekursorem w Polsce był dr Kwaśniewski, który opublikował swoje założenia w 1968 roku, nazywając je wtedy dietą optymalną.

        Dziś mit tłuszczu i cholesterolu doprowadził wręcz do histerii niskokalorycznej i niskotłuszczowej. Zwolennicy diet typu LCHF byli wielokrotnie krytykowani, wydaje się że do momentu opublikowania w 2014r. przez szwedzkich specjalistów z SBU solidnego raportu, zawierającego analizę 16.000 badań. Oficjalnie wykazano, że spożywanie dobrego tłuszczu leczy cukrzycę, otyłość, choroby serca i problemy krążeniowe. Jeżeli dołożymy do tego badania dotyczące leczenia epilepsji lekoopornej (znane już w latach 20-tych XX w)  za pomocą diety ketogenicznej, która jest obecnie JEDYNĄ metodą leczenia - mit tłuszczu zostaje obalony.

       Czy rzeczywiście tłuszcz jest szkodliwy?

   Otóż NIE.

       Tłuszcz jest niezbędny dla funkcjonowania naszego organizmu. To on pomaga w przyswajaniu wielu niezbędnych składników mineralnych, oraz witamin, szczególnie A, D, E i K. Jest niezbędnym składnikiem błon komórkowych i to on decyduje o sprawności naszego krążenia. Wspiera działanie enzymów i gospodarki hormonalnej organizmu.

            Tłuszcz jest także nośnikiem smaku, dzięki niemu potrawy są nie tylko bardziej wartościowe, ale też lepiej smakują. Tłuszcz spowalnia wchłanianie pożywienia i daje uczucie sytości, paradoksalnie pomagając w utrzymaniu linii.

            Tłuszcze, które powinny się znaleźć w naszej diecie: oleje extra virgin (oliwa z oliwek, olej kokosowy, palmowy, z awokado), masło, tłuszcze zwierzęce (smalec gęsi, słonina, łój wołowy, tłuste kawałki mięsa, tłuste ryby)

- Tłuszcze, których nie powinniśmy jeść to tłuszcze przetworzone, utwardzone lub rafinowane (margaryny, frytury, oleje rafinowane). Duża ilość niezdrowych tłuszczy znajduje się w produktach wysokoprzetworzonych, w tym w popularnych chipsach i gotowych ciasteczkach.

             Diety LCHF oprócz optymalnej ilości tłuszczu zakładają niskie spożycie węglowodanów. Nikogo nie trzeba przekonywać o szkodliwości cukru - dziś wiemy również że silnie uzależnia, więc trudno go odstawić.

            W internecie jest kilka dużych społeczności, które propagują odmienną dietę od mainstreamowej, sprzeciwiając się spożywaniu "zdrowego" zboża i "zdrowych" roślin strączkowych. Dietami obalającymi mit tłuszczu, zdobywającymi coraz większą popularność są:

            Dieta optymalna - bardzo zbliżona do polskiej kuchni, zakłada proporcję BTW (białko, tłuszcz, węglowodany) na poziomie 1: 2,5-3,5 : 0,5. Podstawą są jajka, smalec, słonina, oleje, tłusta wieprzowina, wołowina, podroby, tłusty drób, tłuste ryby, masło, śmietana i tłuste sery. Wędlina taka jak kaszanka, salceson, golonka oraz galarety i tłuste rosoły. Dopuszczalne są także niskowęglowodanowe warzywa, w tym kiszone oraz grzyby, orzechy i owoce jagodowe o niskiej zwartości sacharydów. Zabronione natomiast są wyroby zawierające cukier (w tym miód) i mąkę (wszystkie rodzaje pieczywa, ciasta, makarony, kluski, pierogi) ale także wszelkiego rodzaju kasze i ryże, rośliny strączkowe, słodkie owoce i wysokowęglowodanowe warzywa.

Dieta lchf kopia

            Dieta KETO (ketogeniczna) - celem jest wejście w stan tzw. "ketozy odżywczej" i choć nie jest to regułą, zakłada bardzo małe spożycie węglowodanów, bo ok. 0,5g/kg masy ciała (dla 100kg mężczyzny to tylko 50g. dziennie!). Jest dietą najbardziej restrykcyjną, jeżeli chodzi o spożycie węglowodanów. O ile w diecie optymalnej dopuszcza się zjedzenie 1 ziemniaka dziennie o tyle w diecie ketogenicznej zaburzyłoby to stan ketozy. Podstawą diety jest 

Czytaj więcej: Mit tłuszczu - diety LCHF

e-superfood.pl zdrowa żywność